Şirketimiz İç Kontrol ve Sorumlu Tedarik Zinciri Uyum Programı Esasları ile Sorumlu Tedarik Zinciri Uyum Politikası

 

1.İç Kontrol ve Sorumlu Tedarik Zinciri Uyum Programı Esasları

MUHAFIZ KIYMETLİ MADENLER ANONİM ŞİRKETİ, Kambiyo Mevzuatı kapsamında Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Borsa İstanbul A.Ş. tarafından yapılan düzenlemeler ile uluslararası otoritelerce getirilen tavsiye, ilke, standart ve rehberlere uygun olarak;

Güçlü şirket yapısının tesisine yönelik olacak şekilde iç kontrol sistemimizin esasları, hazırlanan ve yönetim kurulumuzca kabul edilen İç Kontrol Uygulama Yönergesi ile yazılı hale getirilmiş olup, sistemin işlerliği ve sürdürülebilirliğini de güvence altına alacak şekilde, yetkin bir iç kontrol sistemi, etkili bir kurumsal risk yönetimi kültürü ve bağımsız bir iç denetim mekanizmasına uygun olacak şekilde tedarik zinciri uyum görevlisi ataması yapılmıştır.

Borsa tarafından hazırlanan Yönergelerle bir bütün oluşturduğu hükme bağlanmış olan Uyum Rehberi gereğince, iç kontrol ve sorumlu tedarik zinciri uyum programımızın kapsamı, Rehber[1]de atıf yapılan “beş adım yaklaşımı” çerçevesinde tasarlanmıştır. Mevzuat ile de öngörülmüş olduğu üzere, etkin bir iç kontrol sistemi ve güçlü kurumsal şirket yapısının oluşturulmasına yönelik sorumlu tedarik zinciri uyum programımız;

  • Sorumlu tedarik zinciri uyum politikamızı,
  • Müşteri kabul politikasına, müşterinin tanınmasına (iş yaptığımız ve yapacağımız tarafların tanınması prensibi), izlenmesine ve bu amaçla kimlik tespitine yönelik temel prensip ve kuralları,
  • Kurumsal risk yönetimi faaliyetlerinin yürütülmesine ilişkin esasları,
  • İzleme ve kontrol faaliyetlerinin yürütülmesine ilişkin esasları,
  • İç kontrol ve tedarik zinciri uyum görevlisi atanmasına ilişkin esaslar ile atanan görevlinin yetki ve sorumlulukları,
  • Eğitim faaliyetlerinin yürütülmesine ilişkin esasları,
  • Bağımsız güvence denetimi faaliyet ve esaslarını,
  • İç kontrol sisteminin yıllık olarak raporlanmasına ilişkin esasları,
  • Bağımsız bir iç denetim sisteminin oluşturulması

Esaslarını içermektedir.

Sorumlu tedarik zinciri uyum programının (tüm bileşenleriyle birlikte) yeterli, etkin ve uygun bir şekilde yürütülmesi nihai olarak Yönetim Kurulumuzun sorumluluğunda olmakla birlikte bütün çalışanlarımız bu programın gerekliliklerine uymak ile yükümlüdürler.

Kambiyo Mevzuatı kapsamında Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Borsa İstanbul A.Ş. tarafından yapılan düzenlemeler ile uluslararası otoritelerce getirilen tavsiye, ilke, standart ve rehberler ışığında şirketimizce hazırlanan kurum politikası ise aşağıda yer almaktadır:

2.Şirketimiz Sorumlu Tedarik Zinciri Uyum Politikası

Çatışmalardan etkilenmiş ve yüksek riskli bölgelerde kıymetli maden çıkarma, alım- satım, işleme ve ihracatfaaliyetleriyle ilişkili önemli olumsuz etkilerin risklerini azaltma ve bu bölgelerde insan  haklarına saygı ve çatışmalara katkıda bulunmama sorumluluğumuzun bilinciyle, çatışmalara     duyarlı tedarik/kaynak kullanımı uygulamaları vetedarikçilerin kıymetli maden çıkarmadan son kullanıcıya arza kadar tüm süreçte risk farkındalığına sahip olmasıkonusunda ortak bir referans  teşkil etmesi maksadıyla, aşağıdaki politikaları benimsemeyi, geniş bir alana yaymayı vetedarikçilerle olan sözleşmelere ve/veya anlaşmalara dâhil etmeyi taahhüt ediyoruz. Çatışmaların finansmanına katkıda bulunacak her tür eylemden kaçınmayı ve BM yaptırım ve kararları ile bu tür kararların uygulanmasını sağlayan yerel kanunlara (varsa) uymayı taahhüt ediyoruz.

       

MUHAFIZ KIYMETLİ MADENLER ANONİM ŞİRKETİ

2.1. Madenlerin Çıkarılması, Taşınması veya Ticaretinin Yapılmasıyla İlgili Önemli      Suiistimaller Hakkında

Çatışmalardan etkilenmiş ve yüksek riskli bölgelerden kıymetli maden tedarik ederken veya buralarda faaliyet gösterirken aşağıdakilerden herhangi birinin herhangi bir tarafça yapılmasına tolerans göstermeyecek, bundan kâr veya menfaat teminetmeyecek ve bunlara destek olmayacağız:

  1. Her türlü işkence, zulüm ve insanlık dışı/küçültücü muamele,
  2. Kişinin kendi çalışma isteği olmaksızın zorla veya ceza tehdidiyle çalışma şeklinde kendini gösterebilecek her türlü zorla çalıştırma uygulaması,
  • Çocuk işçiliğinin en kötü biçimleri, yaygın cinsel şiddet gibi diğer yoğun insan hakları ihlalleri,
  1. Savaş suçları, diğer ciddi uluslararası insani hukuk ihlalleri, insanlığa karşı işlenen suçlar ve soykırım.

2.2. Önemli Suiistimal ve İhlallerle İlgili Risk Yönetimi Hakkında

2.1. başlıklı maddede belirttiğimiz şekilde önemli suiistimal ve ihlalleri gerçekleştiren herhangi bir taraftan kıymetli maden tedarik ettiğine veya bu taraflarla bağlantılı olduğuna dair ciddi bir risk tespit ettiğimiz üretim tedarikçileriyle olanilişkilerimizi derhal askıya alacak veya sonlandıracağız.

2.3. Devlet Dışı Silahlı Gruplara Doğrudan veya Dolaylı Destek Hakkında

Kıymetli maden çıkarma, taşıma, ticaretini yapma, işleme veya ihraç etme faaliyetleri vasıtasıyla devlet dışı silahlıgruplara doğrudan veya dolaylı olarak verilen hiçbir desteğe tolerans göstermeyeceğiz. Kıymetli maden çıkarma, taşıma,ticaretini yapma, işleme veya ihraç etme faaliyetleri vasıtasıyla devlet dışı silahlı gruplara “doğrudan veya dolaylı destek”, aşağıdaki faaliyetlerde bulunan devlet dışı silahlı gruplardan veya bunların işbirlikçilerinden maden tedarik edilmesini,bunlara ödeme yapılmasını veya herhangi bir biçimde lojistik destek ya da ekipman temin edilmesini içerir (ancak bunlarla sınırlı değildir):

  1. Kıymetli maden sahalarını veya taşıma güzergahlarını, maden ticareti noktalarını ve tedarik zincirindeki üretim aktörlerini yasa dışı bir şekilde kontrol altında bulunduran ve/veya
  2. Kıymetli maden sahalarına erişim noktalarında, maden taşıma güzergahlarında veya maden ticareti yapılan yerlerde yasa dışı haraç alan veya vergi uygulayan ve/veya
  • Aracıları, ihracat şirketlerini veya uluslararası tüccarları yasa dışı şekilde vergilendiren veya bunlardan haraç alan.

2.4. Devlet Dışı Silahlı Gruplara Doğrudan veya Dolaylı Destekle İlgili Risk Yönetimi Hakkında

2.3. no’lu başlık altında belirtilen devlet dışı silahlı gruplara doğrudan veya dolaylı destek sağlayan herhangi bir taraftankıymetli maden tedarik ettiğine veya bu taraflarla bağlantılı olduğuna dair ciddi bir risk tespit ettiğimiz tedarikçilerle olanilişkilerimizi derhal askıya alacak veya sonlandıracağız.

2.5. Kolluk Personeli ve Özel Güvenlik Personeli Hakkında

Kıymetli Maden sahalarını, taşıma güzergâhlarını ve tedarik zincirindeki üretim aktörlerini yasa dışı bir şekilde kontrol altında bulunduran, kıymetli maden sahalarına erişim noktalarında, taşıma güzergâhlarında veya maden ticareti yapılan yerlerde yasa dışı bir biçimde vergi toplayan ya da haraç alan veya aracılardan, ihracat şirketlerinden ve uluslararasıtüccarlardan yasa dışı biçimde haraç alan ya da bunlara vergi uygulayan kamu veya özel güvenlik güçlerine doğrudan ya dadolaylı hiçbir destek vermeyeceğimizi taahhüt ederiz.

Kıymetli maden sahalarında, maden sahalarının çevresinde ve/veya taşıma güzergâhlarında görev yapan kamu veya özel güvenlik güçlerinin görevinin sadece insan haklarını korumak, maden işçilerinin, ekipmanının ve tesislerinin güvenliğini sağlamak ve maden sahasını ya da taşıma güzergâhlarını yasa dışı maden çıkarma ya da alım-satım faaliyetlerine karşı korumak dâhil olmak üzere kanunların uygulanmasını sağlamak olması gerektiğini kabul ediyoruz.

Bizim veya tedarik zincirimizdeki herhangi bir şirketin kamu ya da özel güvenlik güçleriyle sözleşme yapması halinde bugüvenlik güçlerinin Güvenlik ve İnsan Hakları Konusunda Gönüllü İlkelerine uygun hareket edeceğini taahhüt ederiz. Özellikle, insan hakkı ihlallerinden sorumlu olduğu bilinen güvenlik birimlerinin veya personelinin görevlendirilmemesinisağlamak için gereken adımları atacak ve gereken tarama/denetim politikalarını benimseyeceğiz.

Güvenliğin sağlanması amacıyla kamu güvenlik güçlerine yapılan ödemelerde şeffaflığın, orantılılığın ve hesap verilebilirliğin nasıl geliştirilebileceğine ilişkin çözümlere katkı sağlamak amacıyla yerel ve merkezi makamlarla,uluslararası kuruluşlarla ve sivil toplum kuruluşlarıyla iletişim kuracak ve bunların desteklenmesi için gereken adımlarıatacağız.

Tedarik zincirindeki madenlerin emek-yoğun ve küçük ölçekli işletmeler aracılığıyla çıkarıldığı maden sahalarında kamuveya özel güvenlik güçlerinin bulunmasıyla ilişkili olumsuz etkilerden zanaatkâr madenciler başta olmak üzere hassas grupların etkilenmesini önlemek veya bu etkileri asgariye indirmek amacıyla yerel makamlarla, uluslararası kuruluşlarla ve sivil toplum kuruluşlarıyla işbirliği yapacak ve bunların bu yöndeki çabalarını destekleyeceğiz.

2.6. Kolluk Personeli ve Özel Güvenlik Personeli ile İlgili Risk Yönetimi Hakkında

Şirketin tedarik zincirindeki konumuna uygun olarak, güvenlik güçlerinden kaynaklanabilecek risklerin bulunduğu yerlerde, kolluk personeli ve özel güvenlik personelinin doğrudan ya da dolaylı olarak desteklenmesiyle ilişkili riskleriönlemek veya azaltmak amacıyla tedarikçiler ve ilgili diğer taraflarla birlikte derhal bir risk yönetim planı geliştirecek veuygulayacağız. Bu tür durumlarda, risk yönetim planının benimsenmesinden sonraki altı ay içinde risklerinazaltılamaması halinde üretim tedarikçileriyle olan ilişkimizi askıya alacak veya sonlandıracağız. Aykırı faaliyetler konusunda bir risk bulunduğunu tespit ettiğimiz takdirde de aynı şekilde karşılık vereceğiz.

2.7. Rüşvet ve Madenlerin Menşeinin Gerçeğe Aykırı Olarak Beyan Edilmesi Hakkında

Kıymetli madenlerin menşeini gizlemek veya saptırmak ve kıymetli maden çıkarma, ticaretini yapma, işleme, taşıma veihracat faaliyetleri amacıyla hükümetlere ödenen vergiler, ücretler ve imtiyaz ücretleri konusunda kamuoyunu yanıltmak maksadıyla hiçbir şekilde rüşvet teklif etmeyecek, vermeyecek veya talep etmeyeceğiz.

2.8. Suç Gelirlerinin Aklanması Hakkında

Kıymetli maden sahalarında, taşıma güzergâhlarında veya madenlerin maden/rafineri şirketleri tarafından alınıp satıldığıyerlerde yasa dışı vergilendirme veya para sızdırma yoluyla gerçekleştirilen maden çıkarma, ticaret, işleme, taşıma veyaihracat faaliyetleri aracılığıyla veya     bunlarla bağlantılı olarak suç gelirlerinin aklandığına dair ciddi şüphelerimiz olduğu takdirde bu tür suç gelirlerini aklama faaliyetlerinin önlenmesine yönelik sürdürülen çabalara ve atılan adımlara destekolacağız.

2.9. Devletlere Vergi, Ücret ve İmtiyaz Ücreti Ödenmesi Hakkında

Çatışmalardan etkilenmiş ve yüksek riskli bölgelerde maden çıkarma, alım- satım ve ihracat faaliyetleriyle ilgili tümvergilerin, ücretlerin ve imtiyazların devletlere ödenmesini sağlayacağız ve şirketimizin tedarik zincirindeki konumuna uygun olarak bu tür ödemeleri Doğal Kaynakları Çıkarma Endüstrisi Şeffaflık Girişimi kapsamında belirlenen ilkelere uygun bir şekilde kamuoyuyla paylaşacağımızı taahhüt ederiz.

2.10. Rüşvet, Madenlerin Menşeinin Gerçeğe Aykırı Beyan Edilmesi ve Suç Gelirlerini Aklama ile Devletlere Yapılan Vergi, Ücret ve İmtiyaz Ücreti Ödemelerinin Gerçeğe Aykırı Beyan Edilmesine Yönelik Risk Yönetimi Hakkında

Şirketimizin tedarik zincirindeki konumuna uygun olarak, makul zaman dilimlerinde atılacak uygun adımlarla olumsuzetkilerin önlenmesi veya azaltılmasına yönelik performansın geliştirilmesi ve izlenmesi için tedarikçilerle, yerel veyamerkezi hükümet makamlarıyla, uluslararası kuruluşlarla, sivil toplum kuruluşlarıyla ve etkilenen üçüncü taraflarla gerekli iletişimi sağlayacağımızı taahhüt ediyoruz. Risk azaltma girişimlerinin başarısız olması durumunda üretimtedarikçileriyle olan ilişkilerimizi askıya alacak veya sonlandıracağız.